تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - کاربرد مقیاس وکسلر در سنجش آسیب های مغزی
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








بازنویسی : ایوب  کرمی  کارشناس مرکز

1-آسیب نیمکره چپ مغز سبب کاهش نمره های کلامی می شود.

2- آسیب نیمکره راست سبب کاهش نمره های مقیاس  عملی می شود.

3- تفاوت بیشتر از 15 نمره بین نمره های کلامی و عملی نشانه آسیب یکی از نیمکره های مغز است.

........

کاربرد مقیاس وکسلر در سنجش آسیب های مغزی                                                                                                                            (برگرفته ازکتاب آشنایی با آزمون سازی و آزمون های روانی ،فصل سیزدهم ، نوشته دکتر ابوالفضل کرمی ،زمستان 90،ص 310-312)

این موارد از کتاب "راهنمای سنجش روانی " مارنات ترجمه شریفی و نیکخواستخراج شده است:

1-آسیب نیمکره چپ مغز سبب کاهش نمره های کلامی می شود.

2- آسیب نیمکره راست سبب کاهش نمره های مقیاس  عملی می شود.

3- تفاوت بیشتر از 15 نمره بین نمره های کلامی و عملی نشانه آسیب یکی از نیمکره های مغز است.

4- اگر نمره های مقیاس کلامی 15 نمره کمتر از مقیاس های عملی باشد، ممکن است فرد دچار اختلال زبان باشد.

5- اگر نمره های خرده آزمون های محاسبه و فراخنای ارقام پایین باشد، بیانگر اشکال در توجّه و تمرکز است.

6- اگر نمره های مقیاس عملی بیشتر از 15 نمره از مقیاس کلامی پایین تر باشد، نشانگر اختلال در توانایی های سازمان دادن ادراکی است.

7- پراکندگی نمره های خرده آزمون ها بیشتر معلول جراحت های موضعی است که به تازگی ایجاد شده است.

8- کاهش کلی همه ی توانایی ها، بیشتر از جراحت های مزمن یا بیماری های تباه کننده در مغز ( مانند آلزایمر) ناشی می شود.

9- نماد ارقام و( رمزگردانی ) حساسترین خرده آزمون نسبت به آسیب مغزی است و وجود جراحت در هرنقطه ای از مغز سبب کاهش  نمره ی آن می شود.

10- طراحی مکعب ها نسبت به آسیب مغز و به ویژه به جراحت های آهیانه مغز، حساسیت زیادی دارد.

11- کاهش نمره تنظیم تصاویر اغلب با جراحت های بخش پیشانی و گیجگاهی سمت راست ربط دارد.

12- نمره های آزمون های فراخنای ارقام و محاسبه ،اغلب در افراد دارای آسیب های مغزی ،به ویژه اگر جراحت به نیمکره چپ وارد شده باشد،کاهش می یابد.

13- نمره خرده آزمون شباهت ها به احتمال زیاد بر اثر جراحت های منطقه گیجگاهی چپ کاهش می یابد واین کاهش نشانگر اشکال در مفهوم سازی کلامی است.

14- در آسیب های مغزی پراکنده ، فرد در مادّه های ساده شکست می خورد، ولی به مادّه های دشوار پاسخ درست می دهد.

15- کودکان دارای آسیب های مغزی ، اغلب کمترین نمره را در گنجینه لغات می گیرد.

16-  نمره تکمیل تصویرها ممکن است بر اثر ادراک پریشی دیداری(آگنوزیvisual agnosia) کاهش می یابد.

 





نوع مطلب : اختلالات یادگیری، روانشناسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 3 شهریور 1391 01:58 ب.ظ
کلی گویی بودکاش کمی مطلب روخودتون بازمی کردین تاکاری کرده باشین!بهرحال ممنون
پنجشنبه 26 مرداد 1391 03:02 ب.ظ
خواستم بگم مطلبتون و خوندم جالب بود استفاده کردم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter