تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - روش های حل مسئله
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : خلیل حسین پناهی

نویسنده:شاهرخ محمد زاده کارشناس مرکز ستایش

منبع:اینترنت

روش های حل مسئله

ازآن جا که آموزش و همین طور یادگیری حل مسئله کار دشواری است ، محققان در سال های اخیر توجه بسیار ی به آن معطوف داشته اند  .کارهای آنان بر تعیین مشخصات مسائل متمرکز است ؛ یعنی بر تعیین روش های موفق و نا موفق حل مسائل و بر تدریس راهبردهایی که به کامیابی بیشتر کودکان کمک می کنند .بر مبنای این تحقیق ، می توان چندین زمینه ی قابل تعمیم را مشخص کرد .

·        راه بردهای حل مسئله را می توان به صراحت آموزش داد . و وقتی که این راهبردها وجود دارند ، نه تنها مورد استفاده قرار می گیرند ، بلکه دانش اموزان از این طریق غالباً به راه حل های صحیح بیشتری دست می یابند .

·        هیچ راهبرد بهینه ای برای حل همه ی مسائل وجود ندارد . برخی راهبردها بیش از راهبردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و در فرآیند حل مسائلی که سطوح متفاوتی دارند ، باید راهبردهای متعددی نیز به کار گرفته شود

·        آموزش راهبردهای گوناگون (همراه یک برنامه ی جامع برای چگونگی جهت بخشیدن به حل مسئله ) کودکان را برای رویارویی با مسائل و یافتن دستورالعملهایی ، که در مسائل متفاوت با آن ها روبرو می شوند ، یاری خواهد کرد . آنان باید به کاربرد یک راهبرد برای حل مسائل متعدد تشویق شوند و در مورد این که چرا بعضی از راهبردها برای برخی مسائل معین مناسب ترند ، با یکدیگر بحث کنند .

·         دانش آموزان باید با مسائلی روبرو شوند که راه حل آن ها روشن نیست ، آنان باید به آزمودن بسیاری از راه های مختلف حل مسئله تشویق شوند .

·        پیشرفت کودکان در حل مسئله ، به میزان رشد آن ها بستگی دارد .بنابراین ، آنان به مسائلی که در سطوح متفاوتی از دشواری قرار دارند ، نیازمندند .

برای آموزش قوی حل مسئله به کودکی که به تازگی وارد مدرسه شده است ، باید به روش های طبیعی و غیر رسمی متوسل شد . بسیاری از موقعیت های مناسب حل مسئله ، در زندگی روزمره ظاهر می شود . « اگر پنج مهمان داشته باشیم و دو نفر از بچه هایی را هم که امروز غایب هستند ، به حساب آوریم ، به چند صندلی دیگر نیاز خواهیم داشت ؟» یا « برای این که به هر نفر دو تا کلوچه برسد ، به چند تا کلوچه احتیاج داریم ؟» این مسائل را می توان برای گروهی از بچه های کلاس اول مطرح کرد ؛  « چه کسی به طور متوسط در بازی توپ زده است ؟» یا ممکن است « احتمال این که کلاس ما برنده ی جایزه شود ، چقدر است ؟» برای گروهی از بچه های کلاس پنجم ضروری باشد .

حل مسئله باید به برنامه ی تحصیلات ریاضی نفوذ کند . ما باید از موقعیت های مسئله ای به عنوان زنجیره ی پیوسته ای در آموزش و برای معرفی مباحث جدید استفاده کنیم و هم چنین از این موقعیت ها ، به عنوان نقاط اوج آموزش ، برای تعیین این که آیا کودکان می توانند آن چه را که یاد گرفته اند در حل مسائل به کار ببرند یا خیر، سود ببریم .برای تدریس مؤثر  حل مسئله ، باید زمان کافی برای پرداختن به مسئله ، برنامه های کمکی ، منابع مورد نیاز ، نقش تکنولوژی و چگونگی اداره ی کلاس را در نظر بگیریم .

طرح درس

فعالیت های آموزشی و زمان باید از طریق برنامه ریزی هماهنگ شوند تا دانش آموزان فرصت پرداختن به مسائل متعدد را داشته باشند . راهبردهای گوناگون حل مسئله را یاد بگیرند ، آن ها را تجزیه و تحلیل کنند و در مورد روش هایی که به کار برده اند ، با یکدیگر بحث کنند .باید اهداف خود را برای استفاده از مطالب کتاب در جهت حل مسئله مشخص کنید ، تمام آن را برای یافتن مسائل وارسی کنید ، مطالب آن را در جهت اهداف خود دسته بندی کنید ، از کتاب درسی برای یافتن سؤال هایی که می خواهید بپرسید استفاده کنید ، مسائل کتاب درسی را در جهت توسعه ی اهداف خود بسط دهید و « مسائل مبارز طلب » را برای همه ی کودکان تهیه کنید آن ها را در کتاب های درسی گوناگون بیابید ) در نظر داشته باشید که در برنامه ریزی ، مسائل باید شامل موارد زیر باشد :

   حاوی زواید یا اطلاعات ناقص باشد .

رضا دوست دارد هم قد دایی اش بشود . قد دایی او  1 متر و 80 سانتی متر است . رضا باید چقدر دیگر قد بکشد ؟

    حاوی مسائل مربوط به تخمین زدن باشد یا پاسخ های جمع و جوری نداشته باشد .

لیلا 75 ریال پول دارد .آیا پول او برای خرید یک تراش 35 ریالی و یک دفترچه ی 49 ریالی کافی است ؟

    دانش آموزان باید بتوانند ضریب دقت یک موضوع را تعیین کنند .

کدام یک از خریدهای زیر بهتر است :  خرید یک ظرف 60 گرمی شکلات به قیمت  79 ریال یا یک ظرف 90 گرمی به قیمت 114 ریال ؟

 

    حاوی کاربردهای عملی ریاضیات در مسائل مربوط به خرید و فروش و موقعیت های تجاری باشد .

اگر بخواهیم دور میدانی را که شعاع آن 3 متر است ، نرده کشی کنیم و قیمت هر متر نرده 1500 ریال باشد ، مبلغ خرید برای این مقدار نرده چقدر می شود ؟

 

    دانش آموزان باید مفهوم اعداد خیلی بزرگ یا خیلی کوچک را درک کنند .

آیا قلب یک قورباغه یک میلیون بار در ساعت خواهد تپید ؟

    مسئله باید بر پایه ی علاقه مندی های دانش آموزان با وقایعی که در محیط اطراف آنان رخ می دهد ، باشد تا بتوانید با افزودن نام کودکان کلاستان ، آن مسئله را به یک موضوع شخصی تبدیل کنید .

بعضی از شما  روزهای یکشنبه بعد از مدرسه مسابقه ی فوتبال برگزار می کنند . اگر امروز ، سه شنبه 15 اردیبهشت باشد ، مسابقه ی فوتبال شما در چه تاریخی خواهد بود ؟

    حاوی منطق ، استدلال ، آزمون فرض ها و اطلاعات معقول باشد .

سه نفر می خواستند حدس بزنند که در یک ظرف شیرینی ، چند عدد شیرینی وجود دارد . حدس آن ها عبارت از 80 ، 75 و 76 بود . خطای یکی از آن ها یک شیرینی و خطای دیگری 4 شیرینی بود . فقط یک نفر درست حدس زده بود . چند تا شیرینی در ظرف وجود داشت ؟

    مسائل چند مرحله ای باشند یا این که برای رسیدن به پاسخ درست ،به استفاده از چند نوع راهبرد نیاز باشد .

علی0 95 تومان پول داشت  . با این پول 0 34 تومان تخمه خرید و با0 50 تومان آن به سینما رفت  . او چقدر از پولش را خرج کرده است ؟

    مسائلی که نتیجه گیری در آن ها به تصمیم گیری نیاز داشته باشد .( ممکن است بیش از یک جواب وجود داشته باشد یا اصلاً جوابی نداشته باشد .)

آیا لازم است که مقابل مدرسه یک چراغ راهنمایی نصب شود ؟

 

منابع

از آن جا که بسیاری از کتاب های درسی بر مسائل قالبی تکیه دارند ، احتمالاً به گرد آوری مسائل اضافی که بتوانند دانش آموزان را تهییج کنند و به تحرک وادارند ، نیاز خواهید داشت . خوشبختانه منابع فراوانی برای مسائل وجود دارند به علاوه می توانید :

·        مسائل بالقوه ای را که در روزنامه ها ، مجله ها و .... وجود دارند تکمیل کنید و از آن ها مسئله بسازید

·        خودتان مسائلی طرح کنید ( در صورت امکان از روزنامه ها یا از حوادثی که در اطرافتان رخ می دهند ، استفاده کنید .)

·        شرایطی فراهم کنید که خود به خود  سبب برانگیختن سؤال در ذهن کودکان گردد ( بلندی آن ساختمان چقدر است ؟) .

·        جلسات حل مسئله را به عنوان گرد هم آیی های حرفه ای تلقی کنید .

·        مسائلی را که طرح کرده اید ، در اختیار معلمان دیگر هم قرار دهید .

·        از بچه ها بخواهید مسائل را بنویسند و آن ها را بین هم تقسیم کنند .

از بچه ها بخواهید به کمک فهرستی از اجناس ( که قیمت آن ها نیز موجود باشد ) دو مسئله بسازند که در یکی از آن ها عمل جمع و در دیگری عمل تفریق استفاده شده باشد .

 

تکنولوژی

از هنگامی که ماشین حساب های دستی مورد توجه قرار گرفتند و استفاده از آن ها در کلیه ی برنامه های درسی امکان پذیر شد ، توانایی آن ها در ارتقای مهارت های حل مسئله مورد تأیید قرار گرفت . در حال حاضر ، می توانیم در بسیاری از مسائل ، با اعداد واقعی کار کنیم ؛ بی آن که کجبور باشیم آن اعداد را صرفاً از طریق آزمایش به دست آوریم . به علاوه ماشین حساب کمک  می کند تا توجه خود را از محاسبات ، به حل مسئله معطوف کنیم . تحقیقات نشان می دهد که ماشین های حساب لزوماً سبب ارتقای توانایی حل مسئله نمی شود . دانش اموز هم باید قادر باشد پیش از این که از ماشین حساب برای یافتن پاسخ کمک بگیرد ، چگونگی حل یک مسئله را تعیین کند .

تحقیقات نشان می دهد که وقتی کودکان از ماشین حساب استفاده می کنند ، به استفاده از راهبردهای بیشتری در حل مسائل تمایل دارند .

دلیل اصلی این تمایل آن است که می توان زمانی را که صرف انجام دادن محاسبات می شود برای استفاده از راهبردهای مسئله صرف کرد . البته باید در نظر داشت که فواید استفاده از ماشین حساب در دوره هایی مورد نظرقرار میگیرد که کودک نحوه ی عمل جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را آموزش دیده باشد . وقتی که محاسبات چندان سنگین نباشد ، می توان مسائل بیشتری را مورد توجه قرار داد .

برای استفاده از ماشین حساب ، موارد زیر را در نظر داشته باشید :

   آن ها توانایی کودک را در حل مسئله افزایش می دهند .

     محاسبات کسل کننده را حذف می کنند و اضطراب کودک را در مورد ناتوانی از انجام دادن محاسبات صحیح از بین می برند .

    باعث می شوند که زمان برای پرداختن به مسائل بیشتر شود یا زمان بیشتری برای دقیق شدن در مسائل وجود داشته باشد.

    فرصت اندیشیدن به مسائلی را ، که پیچیدگی بیشتری دارند یا مسائلی که با داده های واقعی سرو کار دارند ، فراهم می آورند .

   سبب به وجود آمدن انگیزه و اعتماد به نفس برای حل مسائل می شوند .

اداره ی کلاس

وقتی که حل مسئله را آموزش می دهید ، این کار را چه زمانی که به همه ی دانش آموزان درس می دهید ، چه زمانی که کلاس را به گروه های کوچک تقسیم می کنید و چه زمانی که بچه ها به طور انفرادی و یا با کودک دیگری کار می کنند ، بسیار مفید خواهید یافت .کار با گروه های بزرگ تر ، هم برای عرضه کردن ، هم برای توسعه ی یک راهبرد حل مسئله و هم برای آزمودن راهبردهای متنوعی که برای حل یک مسئله به کار می رود ، مؤثر است .شما می توانید توجه کودکان را به اجزای مسئله جلب کنید ؛ سؤالاتی در جهت کمک به آن ها مطرح کنید تا از این طریق یک راهبرد را به کار برند یا جوابی بیابند ، آن ها را به یافتن پاسخ های دیگر یا به کار بردن راهبردهای گوناگون هدایت کنید و آنان را تشویق کنید تا نتایج یک مسئله را به مسئله های دیگر تعمیم دهند سیستم هایی که در آن ها هر کس به طور انفرادی کار می کند ، این زیان را داردکه دانش آموزانی با سرعت عمل بیشتر ، تمایل دارند خود را از طریق پاسخ گویی به مسائل مطرح کنند و به این ترتیب دانش آموزان دیگر حتی فرصت اندیشیدن به مسائل را از دست می دهند .

به علاوه ممکن است آن چه که به عنوان مسئله ای برای برخی دانش آموزان مطرح می شود ، از نظر دیگران پیش پا افتاده باشد یا برعکس برای برخی دیگر مشکل لاینحلی جلوه کند .

برای بحث کردن درباره ی حل مسئله می توان گروه های بزرگ تری تشکیل داد . اما فرآیند حل مسئله ، فرآیندی است که باید در گروه های کوچک تر یا به طور انفرادی صورت بگیرد .

آموزش گروه های کوچک این امکان را فراهم می آورد که دانش آموزان را بر مبنای توانایی حل مسئله و علاقه ی آنان گروه بندی کنیم .به این ترتیب ، آنان فرصت خواهند داشت درباره ی مسائل گفت و گو کنند ، افکار خود را رد و بدل کنند ، روش های گوناگون را مد نظر قرار دهند و راه حل ها را در سطح مناسبی تجزیه و تحلیل کنند . عموماً دانش آموزان می توانند در گروه های کوچک بیشتر از زمانی که به تنهایی کار می کنند ، مسائل را حل کنند ، با وجود آن که ممکن است در کار گروهی ، زمان بیشتری برای حل یک مسئله صرف شود . بررسی ها نشان داده است که وقتی دانش آموزان در قالب گروه ، در مورد معنی مسئله و چگونگی یافتن پاسخ آن بحث و گفت و گو می کنند از وقتی که در مورد چگونگی حل مسئله توضیح می دهند ، پیشرفت بیشتری دارند .

هنگامی که دو کودک با هم کار می کنند ، می توان توانایی های آن ها را مقایسه کرد ؛ یعنی می توان تشخیص داد که یکی از آن ها کمی با دیگری اختلاف دارد  و بنابراین می تواند به دیگری درس بدهد . معمولاً ، کودکان در شرایطی که با همسالان خود کار می کنند ، به خوبی به اهداف آموزشی مورد نظر نائل می گردند.

گاه لازم است که فرد ، شخصاً به حل مسئله بپردازد . به این ترتیب ، کودک می تواند در حد توانایی خود رشد کند و راهبردهای متفاوت را ، آن طور که خود می پسندد ، به کار گیرد . شما هم در کلاس به منبعی از مسائل  

نیاز دارید که برای کار انفرادی کودکان در وقت های آزاد در نظر گرفته می شود .مانند یک روزنامه ی دیواری ، یک معما یا پرونده ای از مسائل .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 1 اردیبهشت 1396 05:32 ق.ظ
I am really inspired with your writing skills as neatly as with the layout in your blog.
Is this a paid subject matter or did you customize it yourself?
Either way keep up the excellent high quality writing,
it is rare to peer a great weblog like this one nowadays..
سه شنبه 1 اسفند 1391 01:51 ب.ظ
سلام دست تان درد نکند. لطف کردید. از این که لبخند را روی لبان کودکان ما شکوفا می کنید از خدا می خواهیم لبخند را در دل شما هم شکوفه دهد تا عطر آن ما همسایه های تان را هم در بر گیرد.
سه شنبه 23 خرداد 1391 05:27 ب.ظ
با تشکر از وبلاگتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter