تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - شتابان گویی
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








جمعه 21 مرداد 1390 :: نویسنده : خلیل حسین پناهی

تعریف

شتابان گویی را به منزله بی نظمی گفتار تعریف کرده­اند (وان ریپر،1987). این اختلال بر اساس سرعت افراطی در سخن گفتن، وجود بی نظمی در جمله ها، جاانداختن هجاها و صوتها و نامشخص بودن تلفظ متمایز می شود. معمولا جمله ها از لحاظ ترکیبی ناقص اند چرا که شتابان گو به بیان کلماتی می پردازد که به ساخت دستوری جمله، وابسته نیستند. هنگامی که شتابان گو به کندی و آرامش سخن می گوید هیچگونه مشکلی در بیان خود ندارد اما ظاهرا فرد مبتلا قادر نیست مدت مدیدی چنین شیوه ای را حفظ کند و به نظر می رسد که نسبت به سرعت مفرط خود در حرف زدن و بی نظمی جملاتش نیز هوشیار نیست.

برای دیدن کل نوشته ها روی ادامه مطالب کلیک کنید

شتابان گویی

تعریف

شتابان گویی را به منزله بی نظمی گفتار تعریف کرده­اند (وان ریپر،1987). این اختلال بر اساس سرعت افراطی در سخن گفتن، وجود بی نظمی در جمله ها، جاانداختن هجاها و صوتها و نامشخص بودن تلفظ متمایز می شود. معمولا جمله ها از لحاظ ترکیبی ناقص اند چرا که شتابان گو به بیان کلماتی می پردازد که به ساخت دستوری جمله، وابسته نیستند. هنگامی که شتابان گو به کندی و آرامش سخن می گوید هیچگونه مشکلی در بیان خود ندارد اما ظاهرا فرد مبتلا قادر نیست مدت مدیدی چنین شیوه ای را حفظ کند و به نظر می رسد که نسبت به سرعت مفرط خود در حرف زدن و بی نظمی جملاتش نیز هوشیار نیست.

فراوانی و نشانه شناسی شتابان گویی:

برای تعیین فراوانی این اختلال معمولا به آماری که توسط بکر و گروندمن (1970) به دست آمده است، استناد می شود. این محققان بر اساس پژوهشهای گسترده ای نشان دادند که 8/1 درصد جمعیت کودکان 7 تا 8 ساله شتابان گو هستند.

سیم کینز و همکاران(1973)، شتابان گویی را یک اختلال واحد تلقی نمی کنند بلکه آن را مجموعه نامتجانسی از نابهجاریهای زبان می دانند.

ویژگیهای خاص شتابان گو به قرار زیرند:

·        شتابان زدگی در گفتار (تولید تعداد زیادی کلمه در مدت زمانی اندک).

·        نارسایی صدا.

·        نارسایی آهنگ بیان (ناموزون،معیوب و مقطع بودن آهنگ بیان).

·        یکنواختی صدا.

·        جانشین کردن کلمه ها و هجاها.

·        ((جاانداختن)) یا حذف بخشی از هجاها در یک کلمه.

همچنین شتابان گو دارای ویژگیهایی است که تنها جنبه زبانشناختی ندارند و از آن میان می توان به مسائلی در زمینه خواندن و نوشتن، فزون کنشی [بیش فعالی]، گفتار بی اختیاری، مشکلات متنوع تحصیلی، بی مهارتی در تولید عناصر ضرب آهنگی، بی استعدادی در زمینه موسیقی و .... اشاره کرد.

به رغم این جدول بالینی مضطرب کننده، بندرت کودکان یا بزرگسالانی که دارای چنین نشانه هایی هستند به متخصصان بازپروری مراجعه می کنند. چرا گفتار شتابان گو، کم و بیش قابل فهم است و معمولا به قطع ارتباط با دیگران منتهی نمی شود و موجبات طرد وی را نیز فراهم نمی کند.

علت شناسی شتابان گویی

ü     علل ارثی.

ü     مشکلات خاص نظام عصبی مرکزی مانند ضایعات کانونهای خارج هرمی و برخی انحرافهای هماهنگی حسی-حرکتی.

ü     نقص نظام پسخوراندی در گیرندگان اختصاصی.

ü     رشد نایافتگی نظام زبانشناختی. (ویس، 1964).

رهنمودهایی در زمینه درمانگری

نکته: در مورد بزرگسالان تنها هنگامی به بازپروری اقدام می شود که گفتار فرد واقعا نامفهوم باشد و انگیزه تغییر شرایط گفتار نیز در وی مشاهده شود. در مورد کودکان، تصمیم به بازپروری باید پس از تحلیل دقیق عوامل اجتماعی و روانشناختی اتخاد گردد. تغییر یا تصحیح شتابان گویی معمولا بر اساس دو روش صورت می گیرد

الف- روی آوردهای سنتی  ب- روی آوردهای رفتار نگری

الف- روی آوردهای سنتی:

1-    خواستن از فرد به آهسته سخن گفتن.

2-    قرائت پنجره ای: با منعکس کردن کلمات متن به طور مجزا بر روی یک صفحه و یا سوراخ کردن یک ورقه کاغذ و قرار دادن آن روی متن_ به گونه ای که بقیه متن دیده نشود- از شتابان گو خواسته می شود تا متن را به تدریج و کلمه به کلمه با جابجا کردن کاغذ، بخواند.

3-    گفتار آهنگ دار هجایی: بخش کردن کلمه ها به هجا و گفتن هر بخش یا هجا به صورتمجزا

4-    ترکیب روش زدن با انگشت و روش بخش کردن: از شتابان گو می خواهند که از انگشت دست یا پای خود برای تقطیع گفتار، همزمان با تکرار کلمه به صورت هجاهای مجزا استفاده کند.

5-    استفاده از میزانه شمار: دستگاهی برای کنترل سرعت سخن گفتن شتابان گو.

6-    خواندن تقلیدی: خواندن بلافاصله(چند صدم ثانیه) بعد از تخصص بازپروری.

7-    قرائت متون به یک زبان خارجی.

ب- روی آورد رفتار نگری

این بخش به طور کاملا خلاصه و تیتر وار آورده شده است برای اطلاع و مطالعه بیشتر به خود منبع مراجعه نمایید.

مرحله 1- تعیین میزان تولید کلمات به هنگام خواندن.

مرحله 2- تقلید.

مرحله 3- پسخوراند و خود تصحیح گری براساس متن خوانده شده.

مرحله 4- افزایش قابلیت فهم گفتار در خلال مکالمه.

 

خلیل حسین پناهی

منبع: منبع: دادستان، پریرخ(1384). اختلال های زبان.روشهای تشخیص و بازپروری.تهران:سمت.





نوع مطلب : روانشناسی، اختلالات یادگیری، زبان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 12 مهر 1390 08:08 ب.ظ
پاییز آمد ولی خبری از مقالات شما نیست
یکشنبه 10 مهر 1390 10:50 ب.ظ
بسیار عالی بود
امیدوارم موفق باشی
جمعه 1 مهر 1390 04:14 ب.ظ
سلام لطفا به نوشتن مقالات علمیتان ادامه دهید مدتی است که خبری از شما نیست.
خلیل حسین پناهیدوست خوبم سلام از لطف شما سپاسگذاریم انشاءالله از اوایل مهر ماه و سال تحصیلی مقالات علمی و مطالب جالبی را در وبلاگ می کذاریم
چهارشنبه 16 شهریور 1390 04:23 ب.ظ
salam montazere matalebe jadideton hastam to ra be khoda bnvisid
شنبه 5 شهریور 1390 05:59 ب.ظ
مقالات علمی جالبی دارید ولی مدتی است نمی نویسید
یکشنبه 23 مرداد 1390 04:34 ب.ظ
salam daSTETOON DARD NAKONE LEZAT BORDAM
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter