تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - روان شناسی رشد و نظریه های بالیدگی در ناتوانیهای یادگیری
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








روان شناسی رشد و نظریه های بالیدگی در ناتوانیهای یادگیری

دیدگاههای بالیدگی ناتوانی های یادگیری بر پایه مفاهیم روانشناسی رشد بنا شده اند. یک نظریه مهم در روان شناسی رشد این است که مهارت شناختی یا تفکر از نظر بالیدگی واجد پیشرفت سلسله مراتبی است. توانایی هر کودک برای یادگیری به وضعیت رشد عصبی و اندامی او وابسته است. افزون بر این، این نظریه به طور ضمنی به کوشش هایی که برای تسریع یا گذر از فرایند رشد صورت می گیرد و ممکن است واقعا مشکلاتی را ایجاد کند نیز اشاره می کند.

روان شناسی رشد و نظریه های بالیدگی در ناتوانیهای یادگیری

دیدگاههای بالیدگی ناتوانی های یادگیری بر پایه مفاهیم روانشناسی رشد بنا شده اند. یک نظریه مهم در روان شناسی رشد این است که مهارت شناختی یا تفکر از نظر بالیدگی واجد پیشرفت سلسله مراتبی است. توانایی هر کودک برای یادگیری به وضعیت رشد عصبی و اندامی او وابسته است. افزون بر این، این نظریه به طور ضمنی به کوشش هایی که برای تسریع یا گذر از فرایند رشد صورت می گیرد و ممکن است واقعا مشکلاتی را ایجاد کند نیز اشاره می کند.

تاخیر در رشد بالیدگی:

تاخیر در رشد بالیدگی بدین معنی است که جنبه های خاصی از رشد عصبی به کندی صورت می گیرد. بر طبق این دیدگاه، سرعت رشد کنش های مختلف انسانی که توانایهای شناختی را نیز شامل می شود، در هر فرد تنظیم شده است(بندر، 1957). تفاوتهای بین تواناییهای مختلف نشان دهنده آن است که تواناییها با سرعت های متفاوتی بالیده می شوند. و برخی از آنها دچار تاخیر در رشد می شوند. گاهی تاخیرهای بالیدگی موقتی است. بنابراین بسیاری از کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری تفاوت زیادی با کودکان عادی ندارند، بلکه بیشتر مسئله زمانبندی مطرح است.

چشم انداز بالیدگی حاکی از آن است که وقتی جامعه به کودکان برای انجام دادن تکالیف تحصیلی، قبل از اینکه آمادگی آن را داشته باشند، فشار می آورد بسیاری از ناتوانیهای یادگیری به وجود می آید. ضرورت های تحصیلی که مستلزم آن است که دانش آموزان، در هر مرحله معینی از بالیدگی، عملکردی فراتر از آمادگی یا ظرفیت خود داشته باشند، به شکست منتهی می شود.

پاره ای از مطالعات دراز مدت نشان می دهد که کودکانی که در خردسالی تاخیرهای بالیدگی در آنها دمشاهده می شود با بزرگ شدن بر این مشکلات رشدی فائق می شوند.

        ·            کوپیتز(1973)، پس از سالها مطالعه در مورد دانش آموزان دچار ناتوانیهای یادگیری به این نتیجه رسید که این کودکان نارس هستند، انسجام ضعیفی دارند و به زمان بیشتری برای یادگیری و رشد نیاز دارند. وی دریافت هنگامی که زمان اضلفی لازم و کمک هایی برای جبران کندی رشد عصبی به این دانش آموزان داده می شود، بسیار ی از آنان از نظر تحصیلی پیشرفت می کنند. اکثر آنها برای اتمام تحصیل به یک یا دو سال زمان بیشتر از سایر دانش آموزان نیاز دارند.

        ·            سیلور و هاجین(1991،1966) در مطالعه ای درازمدت ابتدا شواهدی دال بر تاخیر بالیدگی در کودکان خردسال به دست آوردند. هنگامی که این آزمودنی ها مجددا در سنین 16 تا 24 سالگی ارزیابی شدند، بسیاری از آنان دیگر مشکلات زمان کودکی خود را در جهت یابی فضایی نمادها، تشخیص شنیداری یا تشخیص چپ از راست نداشتند. طی فرایند بالیدگی، بسیاری از این مشکلات ظاهرا ناپدید شده بود.

سایر مطالعات مربوط به کودکان دچار تاخیر در بالیدگی نشان دادهداست که این تاخیرها بدمن مداخله درمانی به شکست تحصیلی می انجامد.

                    ·            هیرش، جانسکی و لانگفورد(1966)، مطالعه گسترده ای را با هدف یافتن عوامل پیش بینی کننده ضعف خواندن، در کودکان کودکستانی انجام دادند. آنها دریافتند که با حساس ترین آزمونها در تعیین تفاوتهای بالیدگی می توان بهترین پیش­بینی­ها را در مورد پیشرفت خواندن و املا در کلاس دوم انجام داد. آنان نتیجه گرفتند که وضعیت بالیدگی کودک عامل تعیین کننده ای در پیش بینی پیشرفت خواندن است.

                    ·            کرک(1967)، اظهار داشت که تاخیر در بالیدگی می تواند مشکل یادگیری را به طور جدی تشدید کند. در خلال مراحل رشد هر کودکی به طور طبیعی به انجام دادن کارهای راحت و اجتناب از کارهای سخت گرایش دارد. از آنجا که برخی فرایندها در بالیدگی دچار تاخیر شده اند و کارکرد لازم را ندارند، کودک از انجام دادن فعالیتهایی که مستلزم آن توانایی ها هستند اجتناب می ورزد و از آن کناره گیری می کند. درنتیجه، کنش های فراموش شده رشد نمی کنند و ناتوانی تشدید و به صورت مبالغه آمیزی جلوه گر می شود.

                    ·            لوین(1987) و لوین و سوارتز(1995) نحوه منتهی شدن نوسانات رشد عصبی در دانش آموزان دچار ناتوانیهای یادگیری و اختلالات یلدگیری به شکست تحصیلی را توصیف می کنند. لوین و همکارانش بر اهمیت تشخیص نوسانات رشدی در کودکان و تدارک آموزش برای بهبود آنها تاکید می ورزند.

 

خلیل حسین پناهی

منبع: لرنر،ژانت(1997).ناتوانیهای یادگیری .ترجمه عصمت دانش.انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (1384)، صص 232-234.

 





نوع مطلب : روانشناسی، اختلالات یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:49 ب.ظ

Awesome knowledge. Regards.
online cialis india cialis 100mg cost acheter du cialis a geneve look here cialis order on line what is cialis canadian discount cialis cialis generique 5 mg legalidad de comprar cialis brand cialis nl comprar cialis 10 espa241a
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 08:12 ق.ظ

Wonderful content. Many thanks!
buy soft viagra rx online buy generic viagra online uk buy viagra 100mg where to buy real viagra viagra online cheap uk viagra generic online pharmacy buying viagra online forum safe to buy viagra online order viagra no prescription
شنبه 28 خرداد 1390 04:44 ب.ظ
salm ba tashakar lotfan az digar nazarieha ham sohbat konid
شنبه 28 خرداد 1390 03:56 ق.ظ
سلام به وبلاگتون سر زدم شما را جزء پیوندهای روزانه قرار دادم لطفا شما هم ما را پیوند بزنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter