تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - مراحل رشد خواندن
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








سه شنبه 14 خرداد 1392 :: نویسنده : خلیل حسین پناهی

با سلام خدمت همه دوستان با توجه به اینکه اختلال خواندن یکی از مهمترین مشکلات کودکان LD است به گونه ای که حتی درمان آن بسیار و زمانبر است،  لازم دانستم که در مورد مراحل خواندن مطالبی را قرار دهم امیدوارم که از آن استفاده کنید. طرح درمان مهم است ولی نه به اندازه اینکه خودمان به صورت عمقی با این اختلالات آشنا شویم و خودمان روش خود را بکار گیریم چرا که این ما هستیم که به صورت مستقیم با این کودکان سروکار داریم.(این مطالب از اینترنت جمع آوری نشده است و برای اولین بار است که در این وبلاگ قرار داده می شود.)

موفق باشید.

مراحل رشد خواندن: (مارش و همکاران)

 مرحله  توصیف
 حدس زدن زبانی نگاهی و حدسی
 حدس زدن شبکه افتراق  حدس پیچیده و حساب شده
 رمز گشایی زنجیره ای  یادگیری تناظرهای ساده نویسه-واج
 رمز گشایی سلسله مراتبی  خواندن ماهرانه

 

حدس زدن زبانی:

در نخستین مرحله خواندن کودک خردسال را می بینیم که به کمک یک استراتژی ارتباط حفظی یا طوطی وار ساده به     کاربازشناسی کلمات روی می کند. (گاف و هیلینگز). این ارتباط طوطی وار میان محرک بصری که قبلا تحلیل نشده (کلمه چاپی) و پاسخ شفاهی تحلیل نیافته ای برقرار می شود. ...

ادامه مطلب را بخوانید

ادامه دارد

گفته می شود که کودک جنبه ای از کلمه (مانند حروف اول یا ویژگی دلبخواهی دیگری از کلمه) را بر می گزیند و آن را با پاسخی شفاهی مرتبط می کند. موید این استراتژی مقدماتی شیوه کل کلمه است که در ان پاسخ مطلوب را یک کلمه تحلیل نشده تشکیل می دهد. وقتی کلمه ناآشنایی خارج از بافت سخن به کودک عرضه می شود غالبا در پاسخ دادن به ان ناتوان است. اما اگر همین کلمه در جمله یا داستانی ارائه شود، کودک در این مرحله با بهره گیری از بافت پیشین به عنوان راهنما کلمه مورد نظر را حدس می زند. بدین ترتیب، استراتژی کودک این است که کلمه ای را که از لحاظ نحوی و معنایی مناسب است جایگزین کلمه ناآشنا کند. مع ذلک، این مرحله ای ثابت و ایستا نیست، زیرا کودک به تدریج مجموعه ای از واحدهای بصری را برای بازشناسی حروف و کلمات و برنامه ریزی می کند.

حدس زدن شبکه افتراق:

در دومین مرحله، کودک معمولا بر پایه علائم نویسه ای مشترک میان کلمه ناآشنای خارج از متن و کلمه آشنا نسبت به آن کلمه ناآشنا عکس العمل نشان می دهد. در حالیکه در مرحله حدس زدن زبانی کودک معمولا مقید است که فقط از نخستین حرف کلمه استفاده کند. در مرحله حدس زدن شبکه افتراق اشارات و نشانه های دیگری از قبیل شکل کلمه، طول کلمه، و حرف آخر کلمه به خزانه اطلاعاتی وی افزوده می شود. اصطلاح شبکه افتراق از علم کامپیوتر به عاریت گرفته شده است، بدین معناست که کودک نشانه ها و اشارات نویسه ای را فقط تا آنجا پردازش می کند که برای متمایز کردن یک کلمه چاپی از کلمه دیگر ضرورت دارد.

..... بیمیلر(1970)، خوانندگانه تازه کاری را که با روش کل کلمه به آنان آموزش داده شده بود مورد مطالعه قرار داد و قائل به سه مرحله شد.

در مرحله 1- فقط بافت نوشته راهنمای حدسهای نسنجیده کودک بود. در مرحله 2- کودکان ترجبح می دادند که به جای حدسهای نسنجیده هیچ پاسخی ندهند در حالیکه در مرحله 3- هم ار محدودیتهای خطی و هم از محدودیتهای بافتی استفاده کردند تا اینکه پاسخشان با نشانه های ناقض نویسه ای و بافت جمله هردو همسا ز باشد. در مرحله اخیر خطاهایی که کودکان مرتکب می شدند با متن چاپی همساز بود (بنابراین بود احتمالا به صورت باد خوانده می شد). این مرحله مباینت فاحش داشت با مرحله 1 که خطای کودک هیچ رابطه ای را با کلمه چاپی نشان نمی داد یا شاید فقط شباهت اندکی با آن داشت ( وقتی کلمه بود عرضه یم شد کودک آن را بادام می خواند). کوئین (1974)، خطاهای بلندخوانی خوانندگان مبتدی را که با روش تحلیل آوایی آموزش دیده بودند مورد بررسی قرار داد. سه مرحله ای که وی مشاهده کرد عبارت بودند از مرحله ای که کدک هیچ پاسخی نمی داد، مرحله خطاهای بی معنی و مرحله جایگزینی کلمات. بنابراین در هر دو تحقیق مذکور مرحله ((هیچ پاسخ)) علاوه بر دو مرحله مارش و همکاران او مشاهده گردید، منتها در موضع متفاوت از زنجیره مراحل. این تفاوت ممکن است به این علت باشد که کودکان مورد آزمایش در دو تحقیق با روشهای تدریس متفاوتی آموزش دیده بودند.

نکته مهمی که در مورد تفاوت مرحله حدس زدن زبانی و مرحله شبکه افتراق باید متذکر بود این است که گرچه خطاهای صورت گرفته در مرحله اول غالبا با بافت کلام همسازی دارد، ولی معمولا هرگز مبتنی بر کلمه اشتباه خوانده شده نیست ( هرچند که این خطاها ممکن است بعضی اوقات در حرفی مشترک باشند).

خلیل حسین پناهی

منبع: روانشناسی خواندن، رینر، کیث و پولاچک، الکساندر. ترجمه، کیوانی، مجدالدین. انتشارات نشر دانشگاهی؛ چاپ اول 1378.





نوع مطلب : روانشناسی، اختلالات یادگیری، زبان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 12 شهریور 1397 05:11 ب.ظ

You've made your stand extremely clearly.!
cilas cheap cialis cialis generic cialis pas cher paris cialis professional yohimbe cialis cipla best buy calis cialis for bph pastillas cialis y alcoho non 5 mg cialis generici
یکشنبه 11 شهریور 1397 11:22 ب.ظ

Valuable material. Appreciate it!
cialis para que sirve cialis patent expiration cialis 20 mg cut in half safe dosage for cialis how to purchase cialis on line we recommend cialis best buy cialis y deporte buying brand cialis online calis online prescriptions cialis
سه شنبه 23 مرداد 1397 01:59 ق.ظ

Regards! I like it.
recommended site cialis kanada tadalafil viagra vs cialis vs levitra cialis generico in farmacia purchasing cialis on the internet cialis online buy cialis online legal 40 mg cialis what if i take viagra vs cialis vs levitra cialis professional from usa
شنبه 18 فروردین 1397 05:44 ب.ظ

Terrific content. Cheers!
cialis 20mg viagra vs cialis cialis billig canadian drugs generic cialis cialis generico cialis cuantos mg hay dosagem ideal cialis wow cialis 20 cost of cialis per pill tesco price cialis
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 04:24 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts about مراحل. Regards
چهارشنبه 30 فروردین 1396 07:14 ب.ظ
It's very straightforward to find out any topic on net as compared to
books, as I found this paragraph at this website.
دوشنبه 28 مرداد 1392 06:46 ب.ظ
واقعا ممنون خیلی اموزنده وجالب بودن بوسسسسسسسسسسسسسسس
شنبه 26 مرداد 1392 12:42 ب.ظ
دوشنبه 3 تیر 1392 08:17 ب.ظ
با قدوم گلت گل بارانمون کردی امیدوارم همیشه پیروز و موفق باشی در همه عمر
چهارشنبه 29 خرداد 1392 08:51 ب.ظ
سلام. بهترین مطالب را اغلب از وبلاگ شما می خوانم.دست مریزاد.
سه شنبه 28 خرداد 1392 03:26 ب.ظ
برخیز که حجت خدا می آید / رحمت زحریم کبریا می آید
از گلشن عسگری گذر کن که سحر / بوی گل نرگس از فضا می آید . . .
عید مهدی بر شما مبارک
دوشنبه 27 خرداد 1392 07:49 ب.ظ
سلام. مطلب خوبی بود.
شنبه 25 خرداد 1392 10:23 ق.ظ
راه موفقیت، همیشه درحال ساخت است، موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن.
آنتونی رابینز
پنجشنبه 23 خرداد 1392 03:31 ب.ظ
سلام مطلبتون جالبه. ازش استفاده کردم.
رر
پنجشنبه 23 خرداد 1392 03:14 ب.ظ
سلام. مطلبتون جالبه ولی چرا هنوز ادامشو ننوشتین.
پنجشنبه 23 خرداد 1392 03:12 ب.ظ
سلام. مطلبتون جالبه ولی چرا هنوز ادامشو ننوشتین.
چهارشنبه 22 خرداد 1392 03:29 ب.ظ
سلام همکار ارجمند و کوشا
من ببخشید اما من اول خیلی متوجه نشدم متن نوشته یک جور خاصی بود مثلا شبیه نثر های قدیمی

اما بالاخره با سه بار خواندن متوجه شدم
سه شنبه 21 خرداد 1392 06:03 ب.ظ
سلام همکار خوبم. خسته نباشید. آفرین برای اینهمه مطالب علمی و خواندنی. موفق و سربلند باشی.
سه شنبه 21 خرداد 1392 11:44 ق.ظ
با عرض سلام واحترامآقای حسین پناهی عزیز ممنون از همکاریتان.شما هم لینک شدید.
شنبه 18 خرداد 1392 06:48 ب.ظ
با سلام و درود بر همکاران گرامی در مراکز اختلالات یادگیری
سیستم جدید آماری ویرایش چهارم با تغییرات زیر ، هم اینک آماده دریافت است . خواهشمند است در رفع نواقص همانند گذشته ما را یاری دهید تا به سر منزل مقصود برسیم.
شنبه 18 خرداد 1392 12:35 ب.ظ
سلام

اگر صخره و سنگ در مسیر رودخانه زندگی نباشد
صدای آب هرگز زیبا نخواهد شد
شنبه 18 خرداد 1392 12:29 ب.ظ
با تشكر بسیار عالی همچنان قابل ستایش
شنبه 18 خرداد 1392 12:28 ب.ظ
با تشكر بسیار عالی همچنان قابل ستایش
شنبه 18 خرداد 1392 11:43 ق.ظ
سلام مطلب تون جالب بود ممنون
شنبه 18 خرداد 1392 11:43 ق.ظ
زرگترین گمشده های ما در زندگی ، نزدیک ترین ها به ما هستند
چهارشنبه 15 خرداد 1392 06:19 ب.ظ
سلام. با تشکر از وبلاگ خوبتان.به نظر من مراحل خواندن که شما در این مقاله جایی داده اید قابل بحث و تعمق است. و در این مراحل نیز این سوال مطرح می شود که آیا یادگیری همه زبانها در دنیا به یک صورت است. مثلا آیا یادگیری زبان فارسی و انگلیسی مثل هم است و اگر هم باشد آیا این مراحل برای یادگیری خواندن این دو زبان مشترک است. در مورد زبانهایی مثل چینی چگونه است آیا به همین گونه است؟
خلیل حسین پناهی
با سلام و عرض ادب.
ممنون که این مطلب را خوانده اید و با تشکر از نظرتان. مراحل رشد خواندن که در این نوشته جایی داده ام مراحلی است که مربوط به خواندن است. یعنی کودک مراحل یادگیری زبان نوشتاری را گذرانده و حالا قرار است که روخوانی کند. این مراحل نیز با توجه به تحقیقات روانشناسان زبان ارائه شده است. که در آن کودکی که در ابتدا شروع به خواندن می کند را توصیف می کنند.
چهارشنبه 15 خرداد 1392 02:14 ب.ظ
سلام . خسته نباشید خدا قوت. مطلب خوب و بجایی بود. با تشکر از وبلاگ خوبتان همیشه سربلند و موفق و بروز باشید.
چهارشنبه 15 خرداد 1392 12:41 ق.ظ
سلام با تشکر از مطالب علمی و خوبتان. ولی در این مقاله از دو مرحله دیگر چیزی نوشته نشده است.
سه شنبه 14 خرداد 1392 07:27 ب.ظ
مثل همه مطالب شما عالی بود.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter