تبلیغات
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability - پرخاشگری
 
خدمت به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری Learning Disability
کمک به دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری و اطلاع رسانی به اولیا و معلمان
درباره وبلاگ


هدفم فقط و فقط خدمت به کودکان سرزمینم است. بخصوص دانش آموزان LD که مورد نامهربانیهای زیادی قرار می گیرند.
دست همه دوستان و بزرگواران خوبم را برای همکاری می فشارم.

مدیر وبلاگ : خلیل حسین پناهی
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید می باشد؟








دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : خلیل حسین پناهی

پرخاشگری

شواهد علمی و کافی وجود دارد که نشان می دهد پرخاشگری در نتیجه تماشای صحنه های پرخاشگرانه از طریق تلویزیون ، شدیدا افزایش می یابد. علیرغم تمامی این شواهد رسانه های دیداری، صحنه های پرخاشگرانه را نشان می دهند و بدتر این که امروزه رسانه های تعاملی مثل بازی های ویدئویی نیز به میدان کارزار آمده اند. .... با توجه به اینکه نوجوانان و دانشجویان (عمدتا پسر) وقت زیادی را صرف تماشای بازیهای خشن و ویدئویی می کنند.

(برای مطالعه بیشتر به فصل هیجانات زمینه روانشناسی هیلگارد مراجعه شود)

                                                   

                                                  ادامه مطلب را بخوانید

 

نتایج پژوهش در حوزه خشونت های رسانه ای نشان می دهد که باید تلاشهای جدی برای کاهش پرخاشگری کودکان از طریق رسانه های بازاری صورا بگیرد. این پژوهش ها برای والدین نیز پیغامی در بر دارد. والدین مسئولیت پذیر  نه تنها باید به دقت برنامه های تلویزیونی و ویدئویی کودکشان را زیر نظر بگیرند، همچنین نباید رفتارهای پرخاشگرانه کودکلن و شخصیت های پرخاشگر تلویزیونی را تایید و تشویق کنند. علاوه بر این والدین باید از نقش یا نفوذ خود در الگو سازی رفتاری آگاه باشند. اگر خود آنها رفتار پرخاشگرانه نشان دهند، بی شک کودکانشان نیز دست به چنین اعمالی می زنند.

شناخت و درك عصبانیت های كودكان یكی از مهم ترین و اصولی ترین دانش هایی است كه والدین می بایست درباره فرزند خود داشته باشند.
    این آگاهی به كودكان كمك می كند تا مهارت های كنترل خشم را از نخستین سال های كودكی بیاموزند.
    چندمفهوم اساسی در عصبانیت وجود دارد. یكی از این مفاهیم، جایگاه هیجانی خشم در كودكان است.
    كودكان معمولاً بر سر مسائل مختلف مانند اختلاف بر سر دارایی ها، آنچه دارند و دوست ندارند به دیگران بدهند و آنچه دارند و از سوی دوستشان مورد تمسخر قرار می گیرد با هم دعوا و مشاجره می كنند.
    علت دیگر دعوای كودكان حمله فیزیكی است معمولاً كودكان به دلیل نشناختن مفاهیم اصلی خشم هر برخوردی را از سوی دوست شان نشانه ای بر حمله فیزیكی می دانند و به این علت خشمگین می شوند.
    آنها حتی به واسطه درگیری های لفظی دعواهای سختی می كنند و از پذیرفته نشدن از سوی دوست شان به خشم می آیند.
    بنابراین علت خشم كودكان هر چه باشد، گاه بسیار بی دلیل و ناپخته است و غالباً كودكان علت اصلی خشم در خودشان را نمی شناسند.
    یكی دیگر از مفاهیم نهفته در خشم بیان عصبانیت است كودكان با شیوه های مختلف عصبانیت شان را بروز می دهند. برخی هنگام عصبانیت خشم شان را خیلی سریع بروز می دهند، برخی قهر می كنند، برخی درگیری لفظی یا فیزیكی پیدا كرده و عده ای نیز با اجتناب از خشم و بی اهمیت جلوه دادن موضوع خشم و هیجان پرخاشگری شان را بروز می دهند. البته غالب كودكان كوچك تر به دنبال یك حامی مثل معلم، پدر و مادر و ... هستند.
    كودكان اگرچه واكنش خشم در درونشان نهفته است ولی آنها در بیشتر مواقع از طریق تقلید از والدین، تلویزیون، بازی های كامپیوتری و خواندن كتاب نكات منفی خشم را می آموزند.
    یكی دیگر از مفاهیم موجود در خشم درك عصبانیت و تفسیر و ارزیابی عواطف است. كودكان چون معمولاً تعابیر نادرستی از احساساتشان دارند به یك هدایتگر مثل والدین و معلم برای تفسیر خشم احتیاج دارند.
    درك و معنای كنترل خشم نیز متناسب با رشد و سن و سال كودك تغییر می كند همانطور كه كودك رشد می كند، حافظه او نیز رشد كرده و در نتیجه هنگام عصبانیت راهكارهای كنترل خشم را راحت تر پیدا می كند.
    البته كودكان در جریان رشد زبان تكلم شان نیز تكمیل شده و در نتیجه احساسات را راحت تر درك می كنند.
    از طرف دیگر كودكان با رفتار «خودارجاعی» و رفتارهای «خودتنظیمی» یاد می گیرند كه فعال و مستقل بوده و خود را فردی جدای از دیگران بدانند كه می تواند تكانه هایش را كنترل كرده و محرومیت ها را تحمل كند.
    به این ترتیب كودكان طی رشد بسیاری از مهارت های خودكنترلی را هنگام خشم به دست می آورند اما آنها همچنان نیازمند هدایت هستند.
    چند روش برای آموزش مهارت خودكنترلی هنگام خشم و عصبانیت وجود دارد.
   
    تهیه فضایی آرام برای كودك
    فضایی كه در آن كودك كمتر عصبانی شده و یا عصبانیت و هیجان خشم را بطور مكرر تجربه نكند.
    كنترل مدل های خشم
    كودكان توانایی بالایی در درك عواطف والدینشان دارند.
    بنابراین والدین بزرگ ترین الگوی كنترل خشم به حساب می آیند و از طرف دیگر می توانند الگوی خشم او نیز باشند.
    آنها مهم ترین شكل های خشم مثل خشم زبانی و بدنی را از والدینشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم می آموزند.
   
    رشد مهارت های خودتنظیمی
    والدین یا حتی مربی و مراقب كودكان خوب می دانند كه آنها توانایی خودتنظیمی كمی دارند اما همین كه بزرگ تر می شوند می توانند بطور منظم رفتارشان را كنترل كرده و مهارت های خودتنظیمی را رشد دهند بنابراین والدین بهتر است به آنان كمك كنند تا زودتر به این راه دست پیدا كنند.
   
    نام گذاری احساسات
    والدین باید به كودكان آموزش دهند تا احساسات شان را نام گذاری كنند و هر یك از هیجانات منفی آنها را در كتاب، دفترچه یا صفحه ای یادداشت كنند.
    سپس این نام گذاری ها را در اختیار كودك قرار داده تا نسبت به آنها آشنایی بهتر پیدا كرده و با آموزش بیشتر احساسات خود را كنترل كند.
   
    صحبت كردن درباره واكنش های هیجان برانگیز
    كودكان در مرحله پیش دبستانی عواطف بزرگسالان را كاملاً درك كرده و حتی آن را بیان می كنند.
    بنابراین وقتی كودك عصبانی شده و عصبانیت خود را بروز می دهد بهتر است از او خواسته شود تا عصبانیت و واكنش رفتاری اش را نامگذاری كرده و بدون هیچ واكنش، قضاوت یا دستوری، توجه او را از موضوع خشم دور كرده و به موضوع آرامش بخش دیگری معطوف كرد.
   
    عصبانیت
    داستان های زیادی درباره كنترل خشم نوشته شده بنابراین والدین بهتر است از این داستان ها استفاده كنند زیرا این كتاب ها اطلاعات زیادی درباره اثرات عصبانیت به كودكان می دهد بنابراین استفاده از كتاب های قبلی نیز درباره عصبانیت به افزایش مهارت زندگی كودك هنگام خشم كمك می كند.
    اما نباید هیچ گاه نقش والدین را فراموش كرد زیرا آنها نخستین آموزگاران مهارت های زندگی به كودكان هستند.

منبع:

1- زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون.جلد دوم،صص 438و439، انتشارات ارجمند.

2. اینترنت

 





نوع مطلب : روانشناسی، اختلالات یادگیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:15 ق.ظ
you're truly a good webmaster. The web site loading velocity
is incredible. It sort of feels that you are doing
any distinctive trick. Also, The contents are masterwork. you've
performed a excellent job on this subject!
دوشنبه 13 خرداد 1392 12:57 ب.ظ
با سلام واحترام
آدرس وب سایت مرکز اختلالات یادگیری سقزبه http://ldsaghez.ir/ تغییر کرده است.وآدرس قبلی وبلاگ هیچ تعلقی به این مرکز ندارد.(شخصی بوده ومتعلق به آقای محمدی است).لطفا در صورت تمایل مارا با نام مراکز اختلالات یادگیری سقز وبه آدرس http://ldsaghez.ir/ لینک نمایید .تا ما هم لینک شما را در وب سایت قرار دهیم.
با کمال تشکر
یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 02:35 ب.ظ
سلام مطلب خوب و خواندنی ای بود. با تشکر از وبلاگ خوب خوبتون. درپناه حق موفق باشید.
یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 01:14 ق.ظ
از روشنی طلعت رخشنده «باقر»
شد نور علوم نبوی بر همه ظاهر
در اوّل ماه رجب از مشرق اعجاز
گردید عیان ماه تمام از رخ باقر
همکاران عزیز و محترم :
طنین پر ترنم «دانستن» در سالروز میلاد اسوه علم و فضیلت، بر همه شما معلمان ایران زمین فرخنده باد!
علی سواری – دبستان اندیشه شیبان
جمعه 20 اردیبهشت 1392 04:53 ب.ظ
سلام و با تشکر از وبلاگ خوبتون. امکان داره آموزش مالتی میدیا بیلدر رو توی وبلاگتون قرار بدید و مرحله به مرحله آموزش بدید.
خلیل حسین پناهی
سلام دوست عزیز. سعی می کنم قسمتی را در صفحات جانبی به این مورد اختصاص دهم. ولی در حال حاضر درگیر مشکلات خاصی هستم که امکان آن مقدور نیست ولی اگر به صورت موردی سوالی دارید در خدمت شما هستم. اگر آموزش آن را هم گیر آوردم روی وبلاگ به صورت pdf می گذارم.
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 01:01 ب.ظ
سلام مطلب خوب و کاربردی بود. با تشکر از وبلاگتون.
سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 03:45 ب.ظ
سلام خان- نرم افزار فلش MX رو تقریبا آشنا هستم ولی به کار من نمیاد . یعنی به قول خودت از یه کم بیشتر پشتکار میخواد چون خیلی زمان بر و طاقت فرساست.ثانیا اون چیزی که میخوای از آب در نمیاد و گرفتاریش بیشتر از منفعتش هست. هم وقت کلونی میخواد هم حوصله کلون
سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 03:39 ب.ظ
سلام و خسته نباشید خدمت همه شما خوبان. مطلب خیلی جالبی بود دست مریزاد.
سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 01:41 ق.ظ
آن روز که سهراب نوشت:

تا شقایق هست زندگی باید کرد.

خبری از دل پر درد گل یاس نداشت.

باید این گونه نوشت :

چه شقایق باشد، چه گل پیچک و یاس،‌

زندگی اجباریست لاجرم باید زیست.
دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 07:41 ب.ظ
کودکی که لنگه کفشش را امواج از او گرفته بود؛ روی ساحل نوشت: دریا "دزد" است

مردی که از دریا ماهی گرفته بود روی ساحل نوشت: دریا سخاوتمندترین سفره ی هستی است

موج دریا آمد و جملات را با خود محو کرد و این پیام را به جا گذاشت: برداشت دیگران در مورد خود را در وسعت خویش حل کنیم


دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 04:38 ب.ظ
سلام خلیل- حالت خوب بیده ؟ خوش گلدی ؟
چیکار کردی . چک کردی وکسلر رو؟
دمت گرم کل وکسلر رو که کنترل کردی یه مسج بده کاکات برم دانلود کنم. اجرت با اباعبدالله الحسین
09366812541
دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 02:57 ب.ظ
خیلی خوشحال و خرسند هستم که شما و وبلاگ زیباتون آشنا شدم . امیدوارم دوستای خوبی واسه هم بشیم . به جمع دوستان وبلاگ نویس من بیا !! دوست دارم تو هم به اونا اضافه بشی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Flag Counter